Hoofdmenu

Inleiding
Reis
Aankomst

dag 1
Waterloo Bridge
Heron Tower

The Monument
Tower Bridge

The Theems
Millenium Footbridge
Lincoln Inn Fields

dag 2
Piccadilly Circus
Houses of Parliament
London Eye e.o.

Covent Garden
Trafalgar Square
Leicester Square

dag 3
RAF Museum
Camden Town
Regent's Park

dag 4
Buckingham Palace

Science Museum
Terugreis

Hotel
Stadsplattegrond
Foto's

The Monument - Tower Bridge.

vervolg dag 1

Op de kaart kijkt Herman welke kant we op moeten en niet veel later zijn we bij Het Monument aangekomen.

The Monument.

Dit 62 meter hoge monument dat vreemd genoeg gewoon bekend is als 'The Monument' werd opgericht ter herinnering aan de Grote Brand van 1666.
Daarbij gingen niet alleen vier vijfde van de stad in vlammen op, maar ook een heel groot aantal inwoners om het leven kwamen.

De befaamde architect Sir Christopher Wren, die toen ook verantwoordelijk was voor de heropbouw van de St. Paul's Cathedral heeft dit monument ontworpen.
       Regelmatig zien we de top van de gloednieuwe The Shard (piramidevormig) van 310 meter hoog. Deze staat aan de andere kant van de rivier The Theems.
Iets later lopen we naar de Theems en besluiten richting de Tower Bridge te gaan. Een flinke tippel, maar we hebben alle tijd.
Het is erg druk op straat.
De zon is soms goed heet.

De Tower of London wordt goed bezocht. Tjonge, wat veel mensen! Gelukkig hebben wij het hier 12 jaar geleden al kunnen bekijken.
We nemen het pad langs de waterkant en slenteren verder.

Op mijn wensenlijstje staat: over de Tower Bridge lopen. Niet te weten dat meer mensen dit van plan zijn. Wanneer je even stilstaat om een foto te maken dan belemmer je meteen de doorgang. En het verkeer raast naast je over de weg. Nee, relaxed is het niet.
Aan de overkant van de Theems zoeken we een plekje in de schaduw op het Tower Bridge Piazza. We zitten vlakbij een fontein met blote figuren.

Aan de zuidzijde van de Theems lopen we richting Millenium Bridge. Onderweg bij de City Hall bij een verstopte Starbucks een broodje gegeten en koffie gedronken.
Op een grasveld zien we een groep mensen. Wat is daar te zien? Wij erop af. Er staan een paar perswagens en raceauto's en er wordt een interview gegeven zo te zien. Een jonge vrouw in roze jurk springt in het oog. Er wordt geapplaudisseerd en de Vip's lopen uiteen en van ons weg. Geen idee wat er zich hier afspeelde. Later viel het steentje. In Londen wordt morgen de wereldpremičre gehouden van de film Fast & Farious 6. Straks meer hierover.